donderdag 21 april 2016

Rotatiemechanica en een schokkend experiment

Vandaag de eerste lesdag in het 4e kwartaal. En eindelijk weer een vak waarin ik mijn wiskundige intuïtie kan gebruiken:

Rotatiemechanica


De docent heeft voor een aparte lesvorm gekozen:een beetje kort door de bocht gezegd moet je onderweg en aan het eind van het 3 uur lange college een soort samenvattende vragen kunnen maken. Leeruitkomsten noemt de docent dat. Benieuwd hoe hij dat gaat aansturen - vooral ook omdat er een behoorlijk aantal voltijders met ons meeloopt.
Inhoudelijk gaat het over draaiende lichamen, hoeksnelheid, tangentiale en radiale krachten, traagheidsmoment en rotatie-energie. Beetje integreren en differentiëren - leuk.

Practicum Natuurkunde

's Middags kregen we een inleiding over een aantal practica dat we moeten gaan doen. Samen met Harmen. Geen kookboeken, maar meer een globaal gebeuren.
Vandaag hebben we daarna meteen nog een simpel experiment kunnen doen: het openen van een schakelaar in een serieschakeling met een spanningsbron en een spoel. Hoe hoger de weerstand waarover je induceert (bijvoorbeeld je vinger), hoe hoger de spanning. En dat voel je. Al snel hadden we via een spanningsdeler op een weerstandbank een scoop aangesloten - maar de puls bleek lastig te meten. Er zijn daar nieuwe multimeters waarmee je o.a. de zelfinductie van een spoel kunt meten. Even narekenen: we zaten er met het aflezen op de scoop slechts een factor 10 naast... Maar wel weer erg leuk en leerzaam! Als we ergens tijd over hebben moeten we het proefje misschien nog eens over doen met een daar aanwezige spiegelgalvanometer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten