dinsdag 21 juni 2016

Practicum in voorbereiding


E/m-buis met Helmholtz-spoelen.  De anode staat naar boven gericht. Over de kathode en anode staat maximaal 300 V.  Gloeidraad op 6,3 V.  Resultaat is een elektronenstraal recht omhoog.  Met een kleine spanning over de spoelen ontstaat een redelijk homogeen magnetisch veld binnen de buis.  Het is mogelijk om door dit veld te tunen,  de elektronenstraal in z'n eigen staart te laten bijten:
Te meten: de straal.  Nog uitzoeken : het aantal windingen. 

De andere buis heeft veel grotere afbuigplaatjes (condensator)  waarmee je een mooie parabool kunt schrijven op een intern schermpje. Lastiger aan die opstelling is dat de hoogspannings-aansluitingen bloot lagen... 
De condensator heeft z'n eigen voeding:

Hamvraag: Laat zien dat de afbuiging een parabool is. 


1 opmerking:

  1. Ha Kris.
    Ik ben Jos van den Eijnden. Ik doe elektro, mechanica en software. Ik raak steeds meer geïnteresseerd in fundamentele zaken en maak graag opstellingen om zaken ter uitleg (ruiken, voelen, proeven) aan kinderen te demonstreren. bv. Mijn zoon kreeg laatst theorie spoelen en condensatoren. Het leefde totaal niet. Ik heb demo's gegeven met L's en C's in serie en parallel aan een luidspreker met muziek. Vooraf een 6V 50mA lampje in serie met een grote C en vervolgens een hele grote L. Pas na secondes zag je rustig het lampje aanzwellen. Nu ging het leven bij hem en dit onthoudt hij. Zo kan hij vervolgens je juiste theorie, kloppend bij zijn beleving kiezen. Ze weten vaak wel de diverse theorieën en kiezen dan net de verkeerde.
    Ik wil in breder kader demo's voor kinderen op gaan zetten om zo later scholen te steunen.

    Goed. Ter zake.
    Ik zie in jouw log een buis met een blauwe parabool straal: “De andere buis heeft veel grotere afbuigplaatjes (condensator) waarmee je een mooie parabool kunt schrijven op een intern schermpje. Lastiger aan die opstelling is dat de hoogspannings-aansluitingen bloot lagen...”.
    Zou je mij willen vertellen wat voor buis dat is en e.v.t. waar ik hem kan kopen nieuw of liever 2e hands ?
    Verder een vraag. De blauwe straal....Kun je in een buis een elektronen straal zien(met het blote oog) of zit er een truukje in de buis, waardoor het zichtbaar wordt ? Ik zie iets van een hokjes vlak

    Alvast dan en groet,
    Jos van den Eijnden
    Son en Breugel
    jos@ewaretech.nl

    BeantwoordenVerwijderen