zaterdag 29 oktober 2016

Vragen vanuit de klas

Naar aanleiding van een blog van dy/dan ben ik eens gaan opletten wat voor soort vragen er tijdens het zelfstandig werken en mijn vaste rondes door de klas (Coutinho, 2013) op me af komen. Uit de blog haalde ik de tip om bij een vraag om bevestiging ('Is dit zo goed?') de tegenvraag te stellen om hun antwoord eerst een cijfer te geven. Geven ze een onvoldoende, dan vraag ik wat hen onzeker maakt. Geven ze een voldoende, dan vraag ik hen waarom ze er vertrouwen in hebben.


'Ik snap het niet...'
Als een leerling aangeeft het niet te snappen, nodig ik hem of haar altijd uit tot het stellen van een inhoudelijke vraag. Maar gisteren kreeg ik de vraag: 'Kunt u me dan helpen?'  'Jazeker...', zie ik, '... door even door te lopen'. Toen ik later bij de leerling terugkwam was hij al weer volop bezig: 'Ik had de vraag gewoon niet goed gelezen'.

Toch komt het ook vaak voor dat ik de opmerking 'het niet te snappen' krijg, omdat ik gewoon in de buurt ben. Vaak omdat ze mij dan voor zijn met een vraag. Bijvoorbeeld omdat het huiswerk niet is gedaan of omdat ze gewoonweg niet (goed) aan de slag zijn gegaan. Uit een zogenaamde icalt-enquête (Van der Grift, 2013) onder een van mijn klassen had ik al eens van de leerlingen teruggekregen 'Bij deze docent lukt het mij goed om net te doen of ik hard werk' (en 'meer dan bij collega-docenten'...) Tijd om hier wat aan te doen dus.

Ik wil de komende lessen beginnen met een kort huiswerk-nakijk-moment. Dit geeft de kinderen die het huiswerk in orde hebben de gelegenheid om hun werk op juistheid te controleren. Het moment moet zo kort zijn dat de niet-huiswerk-makers niet in staat zullen zijn om de antwoorden volledig over te schrijven. Dat betekent dus: met een andere kleur en alleen een krulletje of een kruisje. Na het weer innemen van de antwoordboeken kunnen leerlingen onderling hun fouten vergelijken ('check in duo's').
Tijdens het zelfstandig werken kan ik bij leerlingen waarvan ik vind dat ze niet goed doorwerken, mijn paraaf in hun schrift zetten, met de mededeling dat ze in de volgende ronde mij moeten kunnen laten zien dat ze wél geconcentreerd aan het werk zijn gegaan.
Meteen doorpakken: wat te doen als ze niets opgeschoten zijn of hun huiswerk niet hebben? 's Middags na de lessen alsnog aan het werk.

Het wel of niet maken van huiswerk en het wel of niet zelfstandig aan de slag gaan valt bij mij onder het kopje 'Inzet'. Of misschien moet ik het 'Werkhouding' noemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten