vrijdag 18 november 2016

Huiswerkinstituut

N.a.v. de oproep om te reageren op het voorstel om 'de lenteschool' van 'de onderwijshelden' binnen te halen:

Ik ben tegen.

Ik zie een belangenverstrengeling met een commercieel huiswerkinstituut waarbij geen waarborg is voor de toekomst: leuk om een keer gesubsidieerd te kunnen scoren maar straks misschien alleen betaalbaar voor een deel van onze leerlingen. Ik zie dus geen continuïteit. 

Ik trek de kwaliteit van dit instituut in twijfel naar aanleiding van de vage omschrijvingen van hun begeleiders als 'ervaren vakspecialisten die pedagogisch onderlegd zijn' plus de inhoud van enkele van hun vacatures. Daarnaast is hun meerwaarde niet te meten omdat er geen sprake kan en mag zijn van een controlegroep.

Ook bezorgt deze actie ons extra werk: als docent zullen we lesmateriaal en planningen moeten leveren in door de commerciële partij geleverde formats en geven we verder nog een toets, plus de normering en het correctievoorschrift hiervoor uit handen of zullen deze items nieuw voor hen moeten maken. (Hoe zit het hier met het intellectuele eigendom?) Daarbij is in het voorstel te lezen dat ook de mentoren er extra werk aan hebben.

Ik ben van mening dat als er al subsidies zijn binnen te halen, dat we deze voor ons zelf moeten verwerven om de terugkeer van de vakgerichte steunlessen mogelijk te maken.

Verder vind ik het fenomeen 'huiswerkinstituut' symptoombestrijding. Ook met het instellen van iets als de 'lenteschool' wordt misschien het rendement tijdelijk verhoogd maar daarmee maskeren we op dat moment zelf als opleidingsinstituut te kort te schieten. Daarvoor zijn vele oorzaken aan te wijzen die deels buiten onze directe invloedssfeer liggen, maar het verhullen van manco's zal uiteindelijk tegen ons werken.

Overigens vind ik de methode om te peilen hoe dit voorstel onder de docenten leeft - namelijk: stuur je reactie maar naar de teamleider - niet in orde: als mensen alleen maar hun mening kunnen geven ontstaat er geen discussie. Ik zie dit vaker gebeuren: bij bijvoorbeeld evaluaties en de bijeenkomsten over de werkdruk en de begroting is er slecht een uitwisseling van informatie zonder een uitwisseling van ideeën en meningsvorming. Achteraf krijg je dan een verslag en hoogstens een mededeling over besluiten die er genomen zijn en daar moet je het mee doen.  
 
Chris

P.S. 'Onderwijshelden' zijn in mijn ogen de docenten die iedere dag voor de klas staan. Het stuit me tegen de borst dat een derde partij dit als naam claimt.

1 opmerking:

  1. http://daviddijkman.blogspot.nl/2015/06/waarom-ik-tegen-de-zomerschool-ben.html

    BeantwoordenVerwijderen