Op het Kamerlingh Onnes College krijgen de leerlingen in de derde klas van hun vakdocenten een advies voor het wel of niet kiezen van dat vak. Het vakadvies van natuurkunde is voor de docenten een tijdrovende klus. Daarnaast is het beeld ontstaan dat het advies vaak niet gebruikt wordt. De voorspelling - die het vakadvies in feite is - wordt in dit onderzoek onder de loep genomen, naast de mate waarin de leerlingen daadwerkelijk gebruik maken van het advies. Dit laatste is gemeten door middel van een enquête onder alle derdejaars. De betrouwbaarheid van de voorspellingen is onderzocht aan de hand van de resultaten van leerlingen in de bovenbouw. Hieruit blijkt een redelijk hoge accuratesse, maar er blijkt ook een verschil tussen havo en vwo: de adviezen voor de havo zijn in een kwart van de gevallen te hoog ingeschat. Uit de enquête blijkt dat nog geen kwart van al de leerlingen het vakadvies in meer of mindere mate gebruikt. De vraag rijst of dit veel of weinig is. Daarnaast zal bediscussieerd worden waarom de inschatting van de havisten vaak te hoog uitvalt.
donderdag 28 september 2017
Onderzoek: de invloed en accuratesse van het vakadvies
Tijdens de bachelor heb ik onderzoek gedaan naar het vakadvies van natuurkunde. Hieronder kun je de samenvatting vinden. Het hele onderzoek vind je hier.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten