donderdag 1 oktober 2015

Vijfde collegedag

Dichte mist onderweg - maar toch nog op tijd voor

Quantum Fysica. De Broglie-golflengte: een stabiele baan komt overeen met een staande golf. Daarna het Double Slit Experiment - waarbij deeltjes zich gedragen als golven - te herkennen aan een interferentiepatroon. Maar als je kijkt naar waar het deeltje langsgaat, dan is het patroon weg. De golffunctie (waarschijnlijkheid) is ineen geklapt.
En toen de Schrödinger vergelijking. Ik had me al even lekker gemaakt met de afleidingen, maar helaas werd dit niet zo uitgebreid behandeld. Meer dat we de delen (kinetische energie, plaatsfunctie, potentiële energie en tijdfunctie) moeten herkennen. Snap ik wel, maar ook wel een beetje jammer. Ik zat overigens naast Remco: ook wel eens verfrissend, naast iemand anders zitten.

Studiebegeleidingsbijeenkomst. Dat is een mondvol voor driekwartier. En broodnodig, want voorheen moesten studenten alles wat je voor een stage wanneer moet inleveren, welke eisen er gesteld worden en wat in gesprekken aan de orde komt, zelf uitvogelen. Dit is in een vorige kwaliteitsslag naar voren gekomen en voortvarend aangepakt. Daar houd ik wel van: gewoon professioneel. En ik kan dus niet even de herfstvakantie afwachten. Morgen meteen een gesprek met mijn teamleider aanvragen.
Alvast een leerdoel besproken met Jan Uit Schagen. Als ik alvast een aantal leerdoelen in de andere blog zet, dan kan ik, elke keer dat ik daar aan werk, dit taggen en collegae - en misschien eventueel, maar dat vind ik wel spannend: leerlingen - vragen om hier op te reageren...
Het gaat er niet alleen om dat ik aan de leerdoelen werk, maar dat ik kan laten zien hoe ik zoiets aan kan pakken.

Materiaalkunde. Doordat de bovenstaande bijeenkomst ietsje uitliep kwam ik net te laat bij materiaalkunde: ze waren al met de eerste vraag van de toets begonnen: Noem een chemische, een fysische, een mechanische en een dimensionele materiaaleigenschap. Makje. Wat is stoichiometrisch? Dat is iets met mengverhoudingen in een molecuul of reactie. Een sommetje met relatieve uitzetting, waarbij alle gegevens bekend waren: prima te doen. En toen nog 5 vragen over een spannings-rek-diagram: waarom noemen we de grootheden 'relatief', wat betekent een rechte lijn, hoe bepaal je de stijfheid, wat er gebeurt als de lijn afbuigt en waarom de lijn uiteindelijk naar beneden gaat (en op houdt - maar dat werd niet gevraagd).
Daarna nog 3 presentaties. Keramiek, Kunststoffen en Composieten. Prima te verhapstukken, maar wat zijn die 2e jaars nog bleu...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten