donderdag 19 november 2015

Buurke


ThermoDynamica
"Wanneer maak je nu eigenlijk gebruik van het verschil tussen middelbare, gemiddelde en meest waarschijnlijke snelheid ?
"Dat hangt er van af wat ik vraag...", "Het maakt allemaal eigenlijk niet zoveel uit...", "Het scheelt bijna niets..." Dat is natuurlijk níet wat ik dan wil horen!
Ik kwam vanochtend lekker vroeg aan: genoeg tijd voor een lekker bakkie pleur. Maar mijn relaxte wachten werd na verloop van tijd toch wel een beetje ongemakkelijk. Mijn medestudenten zijn ook niet echte laatkomers, maar de klok kroop al aardig dicht naar de half negen. Ik controleerde nogmaals het lokaal, de starttijd... Had ik wat gemist? Ja dus: we beginnen om 8:45, zodat Joost (hoofdrol van de dag) een uur later uit Enschede kan vertrekken.
Er waren vandaag een hoop wiskundige afleidingen, en ook items als adiabatische processen en enthalpie, cp, cw, dV. Ik liep er vandaag niet echt warm voor, kon de druk niet aan, voelde R niets voor, vond het teveel arbeid en kreeg geen volumineus idee.

Begeleiding
Wat een topwijf is dat toch. WPL-4 beroepsproduct: kwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie, ze weet dat toch weer zo te brengen dat ik geïnteresseerd raak. Koppelen aan iets waar je last van hebt in de les, STARR er op loslaten (twee keer: situatie en gewenste situatie) en weer wat afgetimmerd.
Brrr, een sociogram
Nu nog proberen dit IRL handen en voeten te geven...

Vakdidaktiek
Inhoudelijk interessant: wat voor route stippelen we uit voor onze leerlingen. Er zijn natuurlijk verschillende ideeën over het curriculum, doorlopende leerlijnen, wanneer welke leerlingen wanneer waar aan toe zijn en welke prioriteiten je zelf als docent legt. Eén casus ging over elektrische schema's en de schakelingen zelf; de andere over een droomklas: hoe ver kun je gaan, of: wat geven ze daarin zelf aan...


Hoofdrol van de dag
Joost. Pragmatisch in de volle breedte (zowel als student en in z'n werk). Probeert momentum te creëren om invloed uit te oefenen om wat minder slaapverwekkende lessen te consumeren. En als grootbetaler zou ík dat moeten doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten