vrijdag 6 november 2015

Tentamens

't Was even stil in aanloop naar de tentamens. Samenvatten en oefenen in de herfstvakantie en daarna nog een deels zelf georganiseerde les quantum omdat de inspectie de opleiding visiteerde.

Het tentamen Quantum Fysica ging donderdag niet van een leien dakje. Door omstandigheden waren de laatste dagen voorbereiding niet van de kwaliteit die ik in gedachten had. Ik moest hier en daar flink puzzelen en kwam (net als veel studiegenoten) zwaar in tijdnood. Ik denk dat ik rond de vijfenhalf uit kom. Kan dus vervelend zijn omdat de tweede periode al de drukste van het jaar wordt zonder een 'her'.

Na de toets was er een bijeenkomst van Mirjam over 'Moderne Natuurkunde' - een vak dat dit jaar niet gegeven wordt en dus eventueel op eigen kracht moet. Het gaat over relativiteit en deeltjesfysica. Door mijn belangstelling voor deze kant van de natuurkunde weet ik er kwantitatief al veel van af maar zal ik op de kwaliteit moeten bijspijkeren. Deel van het cijfer is een prezi over een deeltje - ik heb voor de neutron gekozen.

Het tentamen van Kracht en Beweging was gelukkig een stuk beter te doen dan die van donderdag al moet ik zeggen dat alweer zo'n toets van tweeënhalf uur er flink inhakt. Alleen een vraag over de hoogte van een satelliet voor een bepaalde omlooptijd ging tot tweemaal toe mis terwijl ik die berekening 28 jaar geleden al met veel belangstelling (en correct) gemaakt had...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten