donderdag 26 november 2015

Een ander pad

Wel lesgegeven - niet geblogd. Ik wilde m'n focus verleggen richting zaken die ik echt aan wil pakken, niet alleen dingen die ik al doe.

Zoals die opmerking uit de leerlingenquête: 'Bij deze docent kan ik net doen of ik hard werk'. En dat ingepakt in een zogenaamde sociale feedback: 'Komt vaker voor dan bij collegae'. Au.

Ik probeer dit aan te pakken door volledige instructie: de leerling weet daardoor precies wat er van haar of hem verwacht wordt en waarom zij of hij de opdracht moet doen. (Bron)
Verder controleer ik meer, maar het enige wat ik constateer is dat leerlingen gewoonweg slecht aan het werk gaan. Hoewel ik al jaren twijfel aan het cognitieve niveau van een hele ris leerlingen ga ik er eerst maar even van uit dat de opdrachten 'te doen' zijn. Tip die ik van een collega meekreeg ga ik vanaf morgen toepassen: bij het rondwandelen door de klas zal ik bij leerlingen die niet goed aan de slag gaan een krabbel in hun schrift zetten. "Als ik over 5 minuten weer langskom heb je in ieder geval twee opgaven af."

Momenteel overigens volop bezig in het afronden van Licht en Geluid (klas 2) en Licht (klas 3) en met de start van Water, Gas en Elektriciteit (klas 2) en Elektriciteit (klas 3). Volop aan het nakijken en in de practica dus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten