vrijdag 13 november 2015

College dag zoveel.


Ik moet nodig eens nieuwe titels van bedenken. Misschien de naam van de hoofdrolspeler van de dag. Enfin. Nieuwe ronde, nieuwe kansen : periode 2.
Thermodynamica.
Pittig. Een hoop formules kwamen voorbij razen die ik nog wel ergens van kende, maar o - zo ver weg gezakt. Nieuwe termen : open en dichte manometers, partiële druk (voor als je twee gassen in 1 flesje propt),  effusie en de wet van Graham,  moleculaire botsing,  vluchtduur en ik moet nog wat uitzoeken over het waarom nu precies een expanders gas afkoelt,  want dat werd uitgelegd aan de hand van een grafiek,  waarbij de potentiële energie was uitgezet tegen de afstand tussen moleculen en ik kreeg daar wel een vaag idee bij,  maar vatte het net niet. En een nieuw boek : Atkins,  maar ik vond een PDF zomaar ergens...
Oh ja,  en een leuk filmpje. 



Begeleidingsbijeenkomst 
Ging over ict-didaktiek. Moet geen problemen opleveren.  Gewoon even doen, ergens, ooit. 

Didaktiek 2
Nieuw vak,  maar lijkt me goed te incorpereren in m'n stage.  Vandaag een voor ons allen herkenbare casus: leerlingen die niet met voorvoegsels overweg kunnen. Leuke tips allemaal en ik kon nog lekker even een knuppel in het hoenderhok hoenderhok gooien. Heb ik natuurlijk ook weer goed gemaakt en een paar mooie producten aangeboden. 

Afspraak met slb
Ik zat gisteren nog even in de put omdat het leek dat deze tweede periode wel heel druk zou worden,  samen met al het extra werk voor de (gedulleme eindelijk goedgekeurde) stage en de twee vakken die ik onbegeleid ga doen. Gelukkig heeft Mirjam me aardig gerust kunnen stellen. Wat een topper is dat,  sprankelend van de frisse ideeën en overal lichtpuntjes ziend. 
(Veritasium - een ander element)

Capita Selecta
Magnetisme.  Een zwak punt van de meesten van ons : ja, ook bij mij veel te ver weg gezakt. Kurkentrekker,  right-hand rules of toch juist de linker... I naar B draaien en dan kurkentrekken,  dat is voor mij het makkelijkste voor een uitproduct.  M'n vraag werd goed ontvangen -  al had ik zelf de hele dag nog lopen hopen op een brainwave omdat ik het zelf echt niet meer wist... (Flux,  van Hall etc.) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten