donderdag 17 september 2015

Derde collegedag

QF goed behapbaar. Het mooie is dat ik het elke keer toch weer spannend vind welk stukje van de complexiteit onthuld gaat worden. En dan elke keer het gevoel dat er zoveel puzzelstukjes nog nét buiten mijn bereik liggen - maar eerder op een verwachtingsvolle dan een teleurstellende manier. 't Ging vandaag over spectraallijnen en Niels Bohr.

Jan had na de pauze nog even een paar lampen en spectroscopen klaar laten leggen. Mooi hoor. Een aantal collegastudenten had nog nooit zoiets gezien. Zelfs op de Groene School had ik 10 spectroscopen. En op mijn huidige school hebben we gewoon een hoogspanningsbron en bijbehorende lampen. En een top-toa.

Na de les even een wandelingetje naar de Hollandse eenheidsprijzenmarkt in winkelcentrum Bilgaard voor een pakje paperclips. Die hadden we namelijk nodig bij:

M&TO. Al dagen hard aan het werk voor de presentatie over metalen. Ik had me er al redelijk bij neergelegd dat de presentatie niet helemaal zou worden wat ik wilde. 'Het gaat er om dat je je voldoendes haalt', zei mijn eega, 'Leg die lat toch niet elke keer zo hoog.' En aangezien ik haar gevraagd heb om dit jaar goed op mij te passen omdat ik mezelf anders voorbij hol, heb ik mezelf belooft zo vaak mogelijk naar haar te luisteren.
De presentatie is een groepsopdracht. Samen met 3 2e jaars voltijders. We hadden onze nummers uitgewisseld en ik had aangegeven dat ik als deeltijder krap in mijn tijd zat. Geen probleem, alles kan online. Flink inlezen: metalen zijn best interessant. En er is best brede info te vinden. Ik dus in een paar uur metaalexpert - nou ja... En toen was het wachten. Het duurde me allemaal net te lang: schoof ik toen ik jong was ook alles vooruit? Ik denk het wel. We waren het er op een gegeven moment over eens: in het laatste weekend. Niet dus: ik aan de bak, zij katers, werk, vrouwen... Dat van dat werk snapte ik niet. Dinsdag zouden zij dan maar de koppen even bij elkaar steken. Ik vermoed dat dat ergens mis ging. Gisteravond ging het ineens los, maar toen had ik uit angst dat er níets zou liggen de presentatie al voor 70% in de steigers. Maar ze - we! - kregen het wel mooi voor elkaar. Met een paperclip als verbindend element - daar had ik ook nog flink voor moeten lobbyen. Hier staat een kopie van de dia's. 10 Minuten voor de lesstart zei een presentator uit een ander groepje dat een handout verplicht is. Samen met Sjaak cool gebleven en ook dat nog even geregeld. Uiteindelijk ging het van een leien dakje. 't Is geen negen, maar die voldoende hebben we binnen.

Het andere groepje had een presentatie over natuurlijke bouwmaterialen, met veel plaatjes met veel en onleesbare tekst. Maar inhoudelijk dik in orde: hout, bamboe, hennep en kwarts.

Vooraf aan de presentaties kregen we nog een overhoring over hoofdstuk 1 van iets. O jee: had ik weer ergens wat gemist. Gelukkig bleek dat we die inhoud in de vorige les al in een vogelvluchtpresentatie voorbij hadden zien komen, of (of misschien én) dat ik die info voorbij had zien komen bij het inlezen op metalen. Van de 5 vragen 4 min of meer goed. En die vijfde ging over isotroop en was een 'o ja'...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten