donderdag 10 september 2015

Tweede collegedag

QuantumFysica
Vandaag twintig minuten eerder vertrokken en daarmee een dik half uur gewonnen: de bottlenecks in Leeuwarden waren nog niet verstopt geraakt. Dus ook nog tijd voor een bakje koffie en een praatje met een klasgenoot.
In het college werd gestart met een DDU - zet bij het Planck-kromme-plaatje individueel zoveel mogelijk ter zake doende informatie.
Vervolgens delen met je buurman (dat was Dick, maar hij had het eerste college gemist, dus een derde persoon kwam er even bij) en aanvullen. Uiteindelijk mochten een paar iemanden het digibord vol kalken. Dat leek niets toe te voegen totdat bleek dat ik de vorige keer cruciale informatie had gemist:
In de grafiek (hierboven 'Experiment' genoemd) is een piek te zien: lambda max: deze hoort bij een specifieke temperatuur. Als je vervolgens al die maximale golflengten langs de horizontale as uitzet krijg je nog steeds deze kromme! (Dat gaat nergens over. Volgende keer even navragen). Terwijl je eigenlijk zou verwachten dat die grafiek op een hyperbool zou lijken (Rayleigh-Jeans). En dát is dan de UV-catastrofe!

Bij het bespreken van de opgaven kwamen er geen opzienbarende dingen naar boven. Helaas werden er geen opgaven uit het NLT-dictaat besproken - terwijl ik daar wel boemveel tijd in gestoken had-, maar ik heb later mijn antwoorden met die van Gerben vergeleken - en volgens mij ben ik (en hij ook) daar best goed bezig geweest.

Studiebegeleiding werd door Mirjam gegeven en ging over WPL3 (vrijstelling) en WPL4. "Schrijf op 3 post-its 3 dingen die een docent zou moeten kunnen.", leidde tot de 7 competenties. De meeste post-its zaten bij 'interpersoonlijk' (omgaan met leerlingen) en 'vakdidactisch'. De anderen: pedagogisch, organisatorisch, samenwerken met collegae, samenwerken met je omgeving en reflectie. 't Ministerie komt trouwens met 'Bekwaamheden'.
Bij WPL4 moet je een bewijslast verzamelen dat je jezelf ontwikkeld (portfolio) en je moet een visie-stuk schrijven. Ik mag gebruik maken van de documenten uit het Van de Grift-traject. 'Hier ben ik tevreden over... Hier wil ik aan werken,..'
Tool:Klik!: Printjes maken, Analysren, Goede competenties benoemen, Verbeterpunten beschrijven.

(Materiaalkunde &) Technisch ontwerpen. Gerben en ik hadden Dirk opgezocht omdat alle andere deeltijders die al in het bezit zijn van een bevoegdheid een vrijstelling hebben voor Vakdidactiek 2. Dirk vertelde me ook dat ik M&TO aan het missen was. Staat verdikkeme in een ander rooster - ik moet ook alles in de gaten houden. De les was al afgelopen en de studenten al aan het werk met hun opdracht. Ik kreeg alsnog mezelf als groepje. Bij de uitleg van de opdracht kwam ik er achter dat ik dit allemaal als docent Mens & Techniek zelf al had gegeven. Ontwerpcyclus, technisch tekenen, SketchUp en ook de 3D-printer. Als ik Jan een uitgewerkte opdracht waar bovenstaand in terugkomt kan laten zien, dan krijg ik een vrijstelling. Terecht.

Capita Selecta. OMG: om 16:45 geen greintje energie meer. Gelukkig maar eens in de twee weken. Ik kwam niet meer uit de simpelste sommetjes
CS is ter voorbereiding op de basiskennistoets. Twee momenten: 4 december en 23 mei. De toets bestaat uit 70 multiple choice-vragen en duurt 2,5 uur. Dat is iets meer dan 2 minuten per vraag. Zie http://10voordeleraar.nl . 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten