vrijdag 11 september 2015

Meten en structureren (2)

Wederom zonder instructie (het was gisteren een erg lange dag) een 2H met de lego-autootjes aan het werk gezet. Met een iets slimmere woordkeus in de opdracht werd er een stuk rustiger gewerkt dan in de klas van afgelopen woensdag. Ze wisten beter wat er van hen verwacht werd.

Die klas van afgelopen woensdag mocht vandaag oogsten: de leerlingen werden gehusseld en de schriften gewisseld. 'Kun je er wijs uit worden wat de ander heeft gedaan? Hoe lag de helling? Waar op de auto werd gemeten? Kun je de verschillende metingen terugvinden? Hoe kan het handiger?

Na het tekenen (ik bedoel: schetsen!) en de tabellen kwamen we bij de grafiek. (Prezi)

Dat is uiteindelijk toch een beetje moeilijker dan bij wiskunde. Ik moet nog wel een makkelijker te begrijpen omschrijving maken over het kiezen van de stapgrootte op de assen. Ik houd het voorlopig nog op '...stappen van 1, 2 of 5. Of 10. Of 200. Of 0,05....' Ze begrijpen de strekking wel, maar ik wil graag een aantekening geven die gewoon in één keer duidelijkheid schept.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten