dinsdag 15 september 2015

Versnelling

Bij 3A gebruik gemaakt van een oude prezi (over Banas 7.2: Netto-kracht, Versnelling en F=m.a) voor de voorbeelden en opdrachten over versnelling. De eenheid vormde geen probleem, deze is namelijk puur wiskundig - en dat snappen ze. ( m/s per s, oftewel m/s/s, oftewel m/s^2).
Ook de stap naar de r.c. en zelfs een raaklijn in het vt-diagram was voor hen geen bezwaar. Ik vermoed dat ze vorig jaar les hebben gehad van Hans of Inge.

Bij het DDU van een paar opdrachten viel het me op dat een groot aantal leerlingen zich niet aan de afspraken houdt m.b.t. de notatie (FIRE, formule, invullen, rekenen, eenheid) - zijn ze vorig jaar blijkbaar niet goed van doordrongen.

Helaas was de luchtkussenbaan geen optie omdat de dubbele timer van de passagetijden terug naar de leverancier is gestuurd. Ik heb wel een alternatief gevonden. Niet zo spectaculair, nl. een simulatie: http://www.thephysicsaviary.com/Physics/Programs/Labs/MeasuringPhotogateAccelerationPrelab/index.html

Volgende les het computerlokaal of de laptop-kar dus maar even reserveren.
Misschien combineren met een opdracht over de versnelling n.a.v. een simulatie van dezelfde maker: http://www.thephysicsaviary.com/Physics/Programs/Labs/GraphingOfMotionLab/index.html, waarbij een aantal versnellingen (of vertragingen) gevraagd kan worden: hondalike, lexuslike, volvolike etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten